بیشتر مناطق کشور کاهش دمای 2 تا 5 درجه‌ای را در روزهای پیش‌رو تجربه خواهند کرد

برای هفته‌ای سرد و آلوده آماده باشید | ‌خطر افت فشار گاز جدی است

 هفته‌ای سرد و آلوده در انتظار بیشتر شهروندان در استان‌های مختلف کشور است، هفته‌ای که در آن دمای هوا حدود 2 تا 5 درجه کاهش می‌یابد‌ از بارش‌ مناسب ‌نیز خبری‌ نیست و در همه کلانشهرهای کشور آلودگی‌هوا به اوج خواهد رسید. روندی که سبب شده برخی کارشناسان نسبت به افزایش مصرف گاز ‌در کشور نیز هشدار بدهند.
 هفته‌ای سرد و آلوده در انتظار بیشتر شهروندان در استان‌های مختلف کشور است، هفته‌ای که در آن دمای هوا حدود 2 تا 5 درجه کاهش می‌یابد‌ از بارش‌ مناسب ‌نیز خبری‌ نیست و در همه کلانشهرهای کشور آلودگی‌هوا به اوج خواهد رسید. روندی که سبب شده برخی کارشناسان نسبت به افزایش مصرف گاز ‌در کشور نیز هشدار بدهند.
کد خبر: ۱۳۹۵۲۷۸

به گزارش جام جم آنلاین، بررسی‌ اطلاعات نقشه‌های هواشناسی از این حکایت دارد که بیشتر استان‌های کشور شرایط نامناسبی را در روزهای پیش رو تجربه خواهند کرد، چراکه ‌روزهای سرد، خشک و آلوده تکرار خواهند شد.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: براساس نقشه‌های هواشناسی می‌توان گفت پدیده غالب در کشور تداوم سرما و کاهش دمای هواست که بین 2 تا 5 درجه پیش بینی شده است.

آن طور که او توضیح می‌دهد بیشتر استان‌های کشور درگیر روند کاهش دما خواهند بود. اما در نوار شمالی و شرق کشور کاهش دما بیش از سایر مناطق ‌ است.

خطر افت فشار گاز

برای هفته‌ای سرد و آلوده آماده باشید | ‌خطر افت فشار گاز جدی است

با توجه به تداوم روزهای سرد در هفته پیش‌رو برخی کارشناسان نسبت به افزایش احتمال افت فشار گاز و تکرار قطعی آن در برخی مناطق هشدار می‌دهند.

لازم به یادآوری است که تا پایان هفته شاهد تداوم کاهش دما خواهیم بود. به همین دلیل میزان مصرف گاز افزایش محسوسی خواهد یافت و اگر این مساله به درستی مدیریت نشود، احتمال افت فشار گاز و قطعی آن دور از ذهن نیست، زیرا برخلاف موج سرمای گذشته این بار کاهش دمای هوا ماندگاری بیشتری دارد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی درخصوص تداوم سرما هشدار صادر کرده است، عنوان می‌کند: ماندگاری سرما در اغلب مناطق کشور ممکن است مشکلاتی برای ‌حامل‌های انرژی داشته باشد. به همین دلیل کماکان از شهروندان می‌خواهیم در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

عباس اعظمی، سخنگوی شرکت ملی گاز نیز در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه از امروز سامانه‌ای سرد و خشک وارد کشور می‌شود و براساس گزارش‌ سازمان هواشناسی این شرایط تداوم خواهد یافت‌‌، افزایش مصرف گاز پیش‌بینی‌ شده است.‌

او با اشاره به اینکه در شرایط آماده باش قرار دارند، ادامه می‌دهد: این روزها در هیچ منطقه‌ای در کشور گاز قطع نیست و با افت فشار نیز رو به رو نیستیم.

به گفته اعظمی افت و قطعی گاز نیز در مناطقی مانند تربت‌جام ‌ کاملا حل شده است. با این حال سخنگوی شرکت ملی گاز ‌ از شهروندان تقاضا دارد که مدیریت مصرف را مانند‌ گذشته رعایت کنند.

آلودگی‌هوا اوج می‌گیرد

برای هفته‌ای سرد و آلوده آماده باشید | ‌خطر افت فشار گاز جدی است

 در روزهای پیش‌رو در کنار تداوم سرما و کاهش دما ‌همه کلانشهرهای کشور با پایداری جو و انباشت آلاینده‌ها نیز رو به رو خواهند بود.

‌رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با جام جم آنلاین می‌افزاید: در هفته پیش رو بارش مناسبی در کشور اتفاق نخواهد افتاد.

 براساس نقشه‌های هواشناسی در هفته‌ پیش‌رو بارش‌های خفیف و پراکنده‌ای را در استان‌های ساحلی دریای خزر شاهد خواهیم بود‌. برای روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه نیز بارش‌های پراکنده‌‌ در بوشهر، جنوب فارس و بخش‌هایی از کرمان پیش‌بینی شده است‌. ‌

این درحالی است که این‌ بارش‌ها خفیف خواهد بود و می‌توان گفت در این هفته بارش  عمده و گسترده‌ای را در کشور تجربه نخواهیم کرد.

به این ترتیب در این هفته آنچه بیشتر مشهود ‌و پدیده غالب ‌است، بحث کاهش دما و پایداری جو است که به افزایش آلودگی هوا در همه کلانشهرهای کشور دامن می‌زند.

‌‌شرایط در استان تهران نیز به همین شکل است، چراکه تا پایان هفته خبری از بارش باران نیست. هر چند برای  امروز بارش‌های پراکنده‌ای ‌در ارتفاعات تهران پیش‌بینی شده است، اما شدت بارش‌ها قابل توجه نیست.

ضیائیان درباره کیفیت هوای تهران نیز عنوان می‌کند: با توجه به تداوم پایداری جو می‌توان گفت امروز یکشنبه کیفیت هوای تهران نسبت به روزهای پیش‌رو بهتر است و بتدریج در روزهای آینده آلودگی هوا افزایش پیدا می‌کند.

 به عبارت دیگر کیفیت‌هوای تهران در روزهای پیش‌رو کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند و هر روز بر میزان غلظت آلاینده‌ها افزوده می‌شود. نگران کننده‌تر اینکه این شرایط تا آخر هفته ‌‌تداوم دارد.

بنابراین کارشناسان محیط زیست و بهداشت به شهروندان توصیه می‌کنند چنانچه می‌توانند در روزهای پیش‌رو کمتر از منازل خود خارج شوند.

‌رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره اینکه چه زمانی می‌توان به بارش باران در تهران امیدوار بود، عنوان می‌کند:‌ نقشه‌های هواشناسی نشان می دهد، هفته ‌آینده سامانه‌ای وارد کشور می‌شود ‌ که سبب بارش باران در تهران می‌شود. اما اکنون نمی‌توان با قطعیت درباره شدت بارش‌ها صحبت کرد‌.

براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز می‌توان گفت در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته شهروندان روزهای آلوده بیشتری را تجربه کرده‌اند، چراکه  در دی‌ 1400 تعداد روزهای قابل قبول14 روز بود اما در دی ماه امسال این آمار از 11 روز فراتر نرفت.

افزایش آلودگی‌هوا در کلانشهرهای دیگر کشور مانند اصفهان نیز جدی است، زیرا تعداد روزهای ناسالم از فروردین تا پایان دی ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در این کلانشهر ‌حدود 20 درصد‌ بیشتر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها